Sabtu, 30 Mac 2013

12 di cheras - Google Blog Search

12 di cheras - Google Blog Search


Pekerja Nepal Merusuh <b>Di Cheras</b> | Bicara Santai

Posted: 10 Feb 2013 03:40 AM PST

Kejadian ini berlaku pada 8 Februari 2013 (Jumaat) di mana kira-kira 1,200 pekerja warga Nepal merusuh, termasuk merosakkan harta benda di Apartmen Ceria Heights, Taman Bukit Cheras.  Hal ini dikatakan berlaku akibat  kecewa selepas tidak dihantar pulang oleh bekas majikan mereka ke negara asal.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, kumpulan terbabit tidak berpuas hati kerana masih belum dihantar pulang ke negara asal walaupun sudah diberhentikan sejak sebulan lalu oleh sebuah syarikat elektronik di ibu negara.  Difahamkan, kumpulan itu memecahkan cermin tingkap bilik asrama mereka, selain membaling pelbagai objek sehingga menimbulkan kebimbangan kepada penduduk setempat yang kemudian bertindak menghubungi polis.

nepal_merusuh2

Kehadiran pihak polis dapat meredakan kekecohan

Berikutan itu, sepasukan pegawai dan anggota dari Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras dikejarkan ke tempat kejadian sebelum mengawal sepenuhnya keadaan menjelang kira-kira 11 malam.

nepal_merusuh

Kecewa…warga Nepal yang merusuh

Difahamkan polis turut memanggil wakil syarikat elektronik itu untuk berbincang dengan kumpulan berkenaan membabitkan proses penghantaran pulang mereka ke negara asal, termasuk berkaitan penempahan penerbangan dan urusan imigresen.

Bagaimanapun, sehingga jam 1 pagi tadi kumpulan pekerja terbabit didapati enggan bersurai kerana tidak berpuas hati dengan cara isu itu dikendalikan syarikat elektronik berkenaan termasuk urusan kebajikan mereka.   Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh ketika dihubungi mengesahkan kejadian, malah memaklumkan pegawai dan anggotanya turut ditempatkan di apartmen berkenaan bagi mengelak sebarang insiden tidak diingini.

Sumber Berita  :  Terkini

*** Sebenarnya kebanjiran pendatang asing ini turut mengundang pelbagai implikasi terhadap nama baik negara dan masyarakat.  Eloklah mereka segera dihantar pulang jika permit kerja sudah tamat tempoh.  Setidak-tidaknya perkara sedemikian dapat dielakkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Category: Isu Semasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads