ads

Khamis, 23 Januari 2014

12 di sungai panjang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

12 di sungai panjang - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 09:46 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Radin&#39;s Blog Entertainment: Ngabang <b>di Sungai</b> Asap

Posted: 29 Dec 2013 07:38 PM PST

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua

Pada 25 Disember yang lepas, aku dan beberapa orang rakan telah pun dijemput untuk datang ke rumah panjang sempena majlis keramaian sambutan hari natal. Di Sarawak, perayaan Hari natal merupakan sambutan yang besar dan meriah terutama bagi Orang Ulu yang majoriti terdiri daripada kaum Kayan dan Kenyah. Kalau macam di semenanjung, apabila ada satu perayaan, kita akan berziarah ke rumah saudara mara betul? Sama juga di Sarawak, cuma istilah yang digunakan bukanlah ziarah, tetapi adalah Ngabang. Maksud tetap sama iaitu Ziarah/Berkunjung.

Aku pergi ngabang ke dua rumah panjang iaitu Uma Juman dan Uma Balui Ikap di Sungai Asap. Kedua-duanya adalah atas jemputan rakan sekerja aku di Bakun. Pergi pun dah lewat, dalam pukul 2 petang kami bertolak sebab pada waktu pagi mereka masih lagi berada di gereja untuk aktiviti keagamaan. Sambutan perayaan mula meriah pada waktu petang.


Tapi bagi kami, kesempatan pergi ke Sungai Asap digunakan untuk menjamah Roti Canai terlebih dulu.
Almaklumlah, dekat Bakun mana lah ada roti canai... huhu..

Apabila kami sampai ke Sungai Asap, kami terus ke Uma Juman. Ramai juga kawan-kawan dari Sarawak Hidro juga turut ngabang di sini. Tapi aku tak sempat ke banyak rumah sebab tak cukup masa. Apa yang penting ketika ngabang di rumah panjang ini adalah kesempatan untuk mencuba pakaian tradisi lelaki Kayan.
 Bila pakai memang lah terasa macam nak jadi pahlawan kayan. Heh..

Dan selepas itu, kami sempat juga pergi ngabang ke beberapa buah rumah lagi di rumah panjang. Oh ye.. satu lagi ciri menarik di rumah panjang ini adalah ia adalah satu rumah yang amat besar, kemudian terbahagi kepada bilik-bilik untuk kediaman satu unit keluarga, kemudian dibahagi-bahagikan untuk ruangan peribadi pemilik rumah. Nama rumah panjang adalah berdasarkan nama Tuai Rumah. Satu keistimewaan rumah panjang adalah satu ruang lapang di hadapannya yang dinamakan Ruai.  
Ruai adalah satu ruang lapang yang berada di hadapan rumah panjang yang menghubungkan setiap unit kediaman di rumah panjang tersebut. Kalau budak-budak ada, memang puas dorang bergegai-gegai betegar ruai.. huhu
Kalau tiada ruai, rumah panjang ini ibarat rumah teres jer...

Dan satu lagi apabila datang ke rumah panjang, anda dinasihatkan agar menghormati adat resam dan tradisi di rumah panjang. Generasi muda sekarang walaupun ramai beragama kristian, mereka amat menghormati penganut agama lain khasnya penganut Islam dan juga mereka tidak akan menghidangkan arak. Namun, perlu diingat supaya anda jangan mencabar toleransi mereka dengan meminta pula arak.

Sebab, salah satu adat di rumah panjang adalah, apabila anda meminta arak, dan tuan rumah menghidangkannya, si peminta itu wajib minum. Dan adalah dikira sebagai menghina jika anda tidak minum arak yang dihidangkan. 

Mungkin anda rasa anda boleh terlepas. Tapi di rumah panjang, terdapat satu adat atau pantang larang jika anda melanggar adat. Sama seperti konsep Melayu, iaitu siapa yang menderhaka kepada Sultan akan dikenakan Tulah, konsep yang sama juga ada bagi masyarakat Orang Ulu @ Dayak Sarawak di mana melanggar adat mereka akan dikenakan tulah juga, tetapi istilahnya bukan Tulah, tetapi adalah Punik.

 memang aku ada nampak depan mata konsep Punik ni.  

Sebab itulah kebiasaanya, rakan-rakan yang datang ngabang (terutama Islam) akan membawa seorang dua yang boleh meminum arak sebagai 'wakil' untuk minum arak yang dihidangkan (jika ada).
Jadi tolonglah.. janganlah mintak...

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved