Jumaat, 15 Julai 2011

12 di batang kali - Google Blog Search

12 di batang kali - Google Blog Search


MY (Malaysian) View&#39;s......: JAMBATAN SG. <b>BATANG KALI DI</b> JANGKA <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 15 Jun 2011 02:44 AM PDT

Ahli Parlimen Hulu Selangor minta Menteri Kerja Raya menyatakan adakah perancangan dalam RMKe-10 untuk melebarkan jambatan Batang Kali di Laluan Persekutuan 1 (FT001) yang sempit dan sering menyebabkan berlakunya kesesakan terutama pada waktu puncak dan musim perayaan dan berapakah anggaran kos kerja pelebaran tersebut.

Jawapan YB Menteri Kerja Raya;

Cadangan untuk menggantikan jambatan di atas Sg. Batang Kali di Jalan Persekutuan 1 Hulu Selangor sememangnya merupakan antara projek yang telah dikenal pasti untuk dilaksanakan di bawah Program Penggantian Jambatan-Jambatan Usang di seluruh negara dalam Tempoh Separuh Kedua RMKe-10. Anggaran kos bagi projek penggantian jambatan ini ialah sebanyak RM6 juta, termasuk melebarkan jalan tuju dan susur keluar masuk.

Dalam Tempoh Separuh Kedua RMKe-10 ini, Kementerian Kerja Raya akan memohon peruntukan keseluruhan sebanyak RM500 juta untuk melaksanakan program Penggantian Jambatan-Jambatan Usang di seluruh negara.

Pada masa kini Jabatan Kerja Raya (JKR) baru sahaja selesai menjalankan kajian terhadap 564 jambatan di Jalan Persekutuan seluruh negara dan mendapati sekurang-kurangnya terdapat 90 jambatan sempit dan usang yang perlu digantikan secara berperingkat-peringkat, termasuk jambatan di atas Sg. Batang Kali ini - dengan anggaran kos keseluruhan projek ialah sebanyak RM313 juta.

Walau bagaimana pun, pelaksanaan program ini tertakluk kepada kelulusan Jemaah Menteri dan peruntukan dari Unit Perancangan Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads