Jumaat, 29 Julai 2011

12 di kuala kubu - Google Blog Search

12 di kuala kubu - Google Blog Search


Bukit Tabuh, Taman Melwati dan Sg Chilling, <b>Kuala Kubu</b> Bahru

Posted: 27 Jun 2010 06:20 PM PDT

Pemiinat-peminat aktiviti luaran, sebahagianOHM member sekali lagi telah pergi ke Bukit Tabuh, untuk senaman pagi pada 27 Jun 2010. Routin mendaki bukit sebenarnya adalah salah satu aktiviti yang sihat, disamping dapat mengeluarkan peluh yang luar biasa berbanding berjoging di tasik tetapi juga dapat menikmati panorama yang indah. Seperti berada di bangunan yang sangat tinggi atau kapal terbang.
Cerita pendakian Bukit Tabuh 27 Jun 2010 akan bermula.
Pertama skali tahniah kepada Zt Akhtar, menjadi orang pertama tiba di kaki bukit tabuh pada jam 6.15pagi. Seterusnya diikuti oleh Yusri pada jam 6.30pagi, Zainol dan Nabilah (8thn), dan diikuti oleh Khairul Anwar, Syed Ahmad dan Shaliza beberapa "minit" selepas itu
puncak tabuh, tiada dalam gambar zainol jamil.

Pendakian tidak mengambil masa yang lama, tetapi teknik pendakian tabuh adalah berlainan dengan bukit broga. Bukit Tabuh adalah bukit yang mempunyai satu jalan (one way), kalau boleh jangan return. Sebab ia menyukarkan pendaki lain yang hendak naik. Pendakian di bukit Tabur bukan sahaja melalui tanah2x biasa, tetapi terpaksa memanjat batu-batu kapur yang berada di atas. Untuk melintas dari satu puncak ke puncak yang lain, pendaki perlulah menggunakan kekuatan tangan dan kaki untuk panjat dan turun. Kekuatan ini tiada pada bukit lain seperti Bukit Broga yang juga digunakan oleh pendaki lain untuk berekriasi. Dinasihatkan kepada mereka yang hendak mendaki bukit tabuh, mendaki pada watu siang atau awal pagi, jangan mendaki pada waktu malam... kerana batu-batu yang perlu dilihat dan dijangkakan jaraknya. Kalau boleh tangan hendaklah "free" dari apa-apa barang.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads