Isnin, 1 Ogos 2011

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


Pembakaran Terbuka <b>Di</b> Kawasan Johan Setia | Elizabeth Wong for <b>...</b>

Posted: 23 Jun 2011 01:12 AM PDT

Kenyataan Media
22 Jun 2011

Pembakaran Terbuka Di Kawasan Johan Setia

Kerajaan Negeri telah mengambil tindakan untuk melawan aktiviti pembakaran terbuka yang berlaku di sekitar kawasan Johan Setia, Klang.

Hasil siasatan yang dijalankan oleh Jabatan Alam Sekitar Negeri Selangor menjurus kepada tiga lokasi menjadi punca utama kepada pencemaran udara. Tindakan telah diambil ke atas pihak terlibat. Mereka adalah:

• Pembakaran terbuka dari aktiviti pertanian di atas tanah milik MARDI yang disewakan kepada syarikat Pilus Trading Sdn Bhd. Satu kertas pertuduhan sedang disediakan.

• Pembakaran terbuka yang dilakukan oleh pekerja di tapak pembinaan perumahan-perumahan fasa 4A, Bandar Puteri Klang yang dimiliki oleh IOI Resort. Satu kertas pertuduhan sedang disediakan.

• Kawasan pertanian tanah gambut "Revolusi Hijau" di Johan Setia. Tujuh kertas pertuduhan sedang disediakan.


View Larger Map

Kerajaan Negeri memandang berat masalah pembakaran terbuka ini yang menjejaskan kualiti kehidupan ramai penduduk di Selangor dan kami tidak akan bertolak ansur dengan mereka yang terlibat.

Oleh itu, Jabatan Alam Sekitar akan mengambil tindakan undang-undang di bawah Seksyen 29A, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang mengenakan hukuman tidak melebihi RM500,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun ataupun kedua-duanya. Operasi membanteras aktiviti pembakaran terbuka juga akan dijalankan untuk menangkap mereka yang masih enggan mematuhi undang-undang.

Jabatan Penguatkuasa MP Klang

YB ELIZABETH WONG
Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi pegawai media Brian Yap
(pegawaikhas@gmail.com, 016-311 0120)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads