Selasa, 28 Februari 2012

12 di ulu yam - Google Blog Search

12 di ulu yam - Google Blog Search


fikirkan sejenak: air mata air <b>di ulu yam</b>

Posted: 12 Feb 2012 02:46 AM PST

petang tadi dalam pukul 1330, saya terus memandu kereta ke ulu yam.  alamak, kira-kira 1 kilometer ke susur ulu yam berhampiran batu caves, jem pulak.  mulanya tak tahu kenapa.  ikutkan minggu lepas thaipusam, ni kenapa pulak.  agaknya thaipusam masih ada lagi kot. 
di kiri kanan jalan, penuh kenderaan.  kelihatan ada juga beberapa orang sedang mencari parking.  patutlah lambat.  dari kejauhan saya melihat kelibat orang ramai menaiki dan menuruni tangga batu caves.
namun, itu semua tidak menjadi penghalang kepada saya.
akhirnya saya sampai juga ke tempat mengambil air yang agak terkenal.  tapi, banyaknya boto-botol untuk diisi.  memangpun.  walaupun ada 4 batang pvc dipasang, hanya 3 yang mengalirkan air bumi ini.  
lebih 2 jam menunggu, akhirnya, seorang lelaki yang baik hati, memberikan saya peluang untuk mengisi. katanya kalau saya tunggu, mungkin lama lagi, memandangkan dia perlu mengisi banyak botol.
alhamdulillah, rezeki.  
ketika saya menunggu giliran, ramai juga yang berhenti, tetapi memandangkan mereka hanya mengisi botol 1.5 liter, jadi mereka dibenarkan memotong barisan.
dikhabarkan air ini sebenarnya ditemui seorang lelaki cina mualaf.  dia tinggal berhampiran ulu yam.  ayah lelaki ini sakit angin ahmar.  setelah beberapa ketika lelaki ini memberi ayahnya minum air mineral ini.  ayahnya didakwa sembuh.  jadi, tersohorlah mengenai air ini seantero malaysia.

akhirnya lelaki ini mewakafkan pvc dan pelantar untuk memudahkan orang ramai mengambil air mineral ini.

mungkin ada benarnya air ini berkhasiat. memandangkan ia mengalir dari perut bumi.  mungkin melalui batuan mineral dan juga akar-akar kayu yang mengandungi khasiat tersendiri.  siapa tahukan?

jadi, mungkin dari hari ini saya akan membiasakan diri mengambil air mineral dari mata air ini untuk kegunaan minum harian.

lokasi air ini terletak selepas air terjun terkenal di ulu yam...jika dari kuala lumpur ia terletak di sebelah kiri.

namun, barang diingatkan, perlu berhati-hati kerana telah berlaku beberapa rompakan disebabkan hari gelap... seeloknya ambil air ini ketika ada orang yang mengambil air ini. kalau boleh elakkan berseorangan.

hari ini saya berjaya memenuhkan bekas 20 liter.

saya dah rasa air ini.  memang rasanya ada mineral..sedap...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads