Khamis, 18 Oktober 2012

12 di bangi - Google Blog Search

12 di bangi - Google Blog Search


mmt Qlix: Tempat makan best <b>di</b> Bandar Baru <b>Bangi</b> - Siri I

Posted: 08 Oct 2012 03:59 AM PDT

Lama tak update tetiba je nak update pasal makan kan. Takpe la dari takde update langsung hehe. Sebab saya pun memang suka makan2 ni walaupun dah makin kurus (perasan sket). Kali ni nak post pasal tempat2 makan yang best di area Bandar Baru Bangi (BBB), since saya dah lama duduk kat area ni sejak undergraduates kat ukm 2004-2008, pastu keje kat Melaka kejap 2008-2009, pastu balik semula ke BBB 2009 sampai la sekarang. Rasanya hampir semua tempat makan kat BBB ni saya dah try dan boleh la kalau nak bagi guide untuk siapa2 yang nak jalan-jalan cari makan kat BBB ni dan sekitarnya. Ok saya listkan tempat2 makan yang recommended ikut kategori ye. Oklah, untuk Siri I ni (siap ada siri2 lagi tu) saya listkan tempat makan yang best untuk kategori makan tengahari pilihan saya. Cekitout!




Pilihan tempat untuk makan tengahari di BBB:
Restoran Nasi Ulam - Jln. Medan Pusat Bandar 4A, Seksyen 9 & Jalan Reko Sentral 2 (2 branhces)
Banyak pilihan lauk-pauk kampung especially masak lomak yg berjenis2. Ada masak lomak ayam, ikan, daging & siput sedut. Ada pelbagai ulam-ulaman dan cicah-cicahan (eh ade ke istilah ni) seperti budu, cencaluk, sambal belacan & air asam. Tempat pun selesa dan harga pun ok. 

Restoran Hassan Ayam Kampung - No. 17, Jalan 7/7A (Seksyen 7), BBB
Ayam kampung goreng dia memang menyelerakan. kalau lunch time memang penuh. Selain ayam kampung, yang special jugak ialah gulai kawah dia dan masakan lauk-pauk kelantan. Tempat selesa dan luas 2 tingkat lagi. Kalau family ramai memang sesuai.
Restoran D'Limau Nipis - Jalan 8/1, Seksyen 8, BBB (depan PKNS)
Pilihan lauk pauk kat sini pun not bad. Yang special kat sini ada ikan bakar dan sotong bakar. Pastu yang lagi special ialah ikan pekasam. Peminat2 ikan pekasam boleh la datang sini. Satu lagi, restoran ni famous dengan air D'limau nipis yang sedap dan takde kat tempat lain. Minuman ni dicampur dengan aiskrim vanilla dan jeli limau nipis yang masam2. Kalau pekena time tengahari panas2 memang terbaik la.
Restoran Asam Pedas - Jalan 8/1, Seksyen 8, BBB (depan PKNS)
Peminat2 asam pedas boleh la datang sini. Boleh pilih ikan apa yang digemari. Ada ikan kembung, ikan merah, ikan pari, ikan tenggiri & terubuk. Asam pedas daging tetel pun ada. Juga pelbagai pilihan lauk-pauk lain dan ulam-ulaman. 
Restoran Anje Nasi Beriani Gam Johor - Jalan SS 15/1C, Seksyen 15 (dekat stadium)
Kalau sesekali nak makan nasi beriani gam johor, di sinilah tempatnya. Sedap dan harga berpatutan. Pilihan lauk ada ayam beriani, ayam masak merah, ayam kampung goreng, daging & kambing. Kena datang awal sebab memang ramai waktu lunch hour siap kena beratur lagi.
Restoran Belauk - Jalan 7/7C, Seksyen 7, BBB
Lauk-pauk kat sini sangat la banyak sampai rambang mata nak pilih. Kebanyakannya masakan kelantan. Macam2 ada kat sini.
Medan Selera Seksyen 16 - Tapak Pasar Malam BBB, dekat Shell 
Kat sini port untuk student2 dan orang2 bujang sebab harga kat sini agak murah. Ada beberapa gerai yang buka waktu tengahari. Paling famous ialah gerai Azura sebab lauk pauk dia fresh, banyak pilihan dan murah. 

Ok itulah list tempat pilihan saya, sorry la takde gambar. Nanti kalau ada saya update ye. Untuk lokasi yang lebih tepat, sila tanya Mr. Google Map ok. Sekian saja untuk siri kali ini, bertemu dalam siri2 seterusnya (entah bila la dia nak update lagi). Banyak lagi tempat menarik kat Bangi ni. Tunggu ya..


mmt: Seluar2 dah longgar. apa tandanya tu? ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads