ads

Ahad, 18 November 2012

12 di meru - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

12 di meru - Google Blog Search


My Keju & Coklat: Akhirnya Merasa Juga Durian Crepe <b>di Meru</b> Raya

Posted: 17 Nov 2012 10:37 AM PST

Dah berbulan-bulan orang dok canang pasal durian crepe ni. Saya pun ada amik port juga bila jeling-jeling kat fb Cik Min. Setakat jeling-jeling je lah, telan air liur macam orang mengidam. Nak order takut tak sedap bila sampai dan nak ke Batu Caves adalah agak mustahil dalam keadaan sekarang.
So, saya pendamkan saja hasrat murni perut sampailah Rabu lepas akhirnya hajat di hati kesampaian. Itupun selepas menggoogle lokasi pembuat durian crepe di Ipoh, saya menemui lokasi yang paling dekat dengan rumah iaitu di Meru Raya.
Awalnya, berkira-kira juga nak pergi sebab takut nanti hampa tak bertemu dengan resepi asli durian crepe yang menggunakan lima jenis tepung tanpa secubit pun tepung gandum. Tapi, bila difikir-fikir nak tau sedap atau tidak kenalah cuba dulu baru tahu sendiri bagaimana rasanya. Makanya gigihlah saya sms dulu tuan kedai tanya ada buat tak bantal durian hari tu. Lepas diberitahu ada, maka saya terus membawa dua orang 'henbag' saya ke kedai berkenaan yang mengambil masa tak sampai 10 minit dari rumah.

Masuk-masuk je kedai....bagi salam dulu.
Saya: Ni Kak Feena ye, saya yang sms tadi. 
Tuan Kedai : Ye saya. Oh, yang nak durian crepe ye tadi.
Saya: Ni resepi sendiri ke dari Bzee Bakery Kak? (ayat asal yg nak ditanya : ni crepe durian ke ketayap?)
Tuan Kedai : Akak baru belajar ni dari Bzee Bakery. Baru tiga minggu.
Saya: Oh, patutlah. Saya baru balik bercuti sebulan di kampung patut tak jumpa masa search kat internet bulan lepas. 
Tuan Kedai : Dah lama mencarilah ni ye. Dapatlah adik merasa lepas ni.
Saya tahu resepi asal dihasilkan oleh tuan punya Bzee Bakery, dan memang saya nak rasa resepi asli. So, daripada nak beli sebekas terus jadi dua. Sebekas  ada 6 keping = RM10. 

Balik je rumah, terus letak depan En Bapak dan kami anak beranak terus ambil bahagian masing-masing. Gigitan pertama terasa lembut kulit krep tu, kedua rasa krim dan kemuncaknya rasa durian yang macam baru dikopek. Macam kata Chef Jo, meletup-letup dalam mulut!! Wallah...memang kena dengan selera kami hantu durian ni. Dap...dap...dap.

Khalish memang suka dengan durian. So, cepat-cepat dia habiskan crepe yang ada di tangan dan minta lagi 'kek durian' yang ada. Ilhan pun sama tapi dihabiskan kulit crepe tu dulu. hihihi...Bagi saya durian crepe ni, lagi sejuk lagi best makan. Nyaman je masuk tekak bila dikunyah perlahan. Ishh...terasa-rasa kat tekak.
Durian crepe ni elok dimakan segera kerana ia hanya bertahan dua hari. Dah sedapkan, haruslah dimakan cepat-cepat. Kang kalau lambat-lambat takut jadi tempoyak crepe lak. hahaha...Sangat sedap ok crepe dari Feena Cakes Delight ni. Sila serbu ramai-ramai ok.
Alamatnya adalah : No. 34, Hala Taman Meru 11, Taman Meru 2B, Ipoh, Perak. Boleh juga tengok website mereka di sini. Tapikan, lagi  molek kalau sms dulu Kak Feena di no :019-5596869/ 05-528429 tanya ada stok untuk durian crepe tak. Kang datang dah habis, ada yang meroyan lak. hewhewhew...
notajari: Sis Lea @ sallylea ada menjual tepung premix crepes. Beliau juga menuntut dengan puan Bzee Bakery tau. Harga tepung RM15 tapi tak tahulah berapa gram. Durian sekarang ni dah banyak jual merata-rata agak-agak rajin nak buat sendiri boleh contact Sis Lea. Google sendiri no nya ye. tata.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved