Rabu, 12 Disember 2012

12 di kajang - Google Blog Search

12 di kajang - Google Blog Search


K A R Y A G U N G -: Praktikal <b>di Kajang</b> Bukan Cerita Seram

Posted: 30 Nov 2012 07:40 AM PST

Bismillah.
Time awal-awal nak pergi praktikal (Minggu pertama), kemain aku iron baju kerja sebelum tido. Siap iron line lengan baju tu, stended askar punya tajam. Bangun pagi kemain awal, sebab takut jam. Siap breakfast konon menjaga kelangsingan perut. Memang superb gaya hidup......hanya di minggu pertama.
Masuk minggu kedua, bangun tido je nak dekat pukul 0645. Menggelabah bangun subuh. Iron baju pulak after mandi, which lagi 5 menet nak pukul 0715. Nak kena sampai hospital yadda yadda yadda mesti before 8. Belum masuk tang pemandu bijaksana #ONLYINMALAYSIA, pergi beratur depan kamera AES Kajang semata-mata takut kena flash. Hadoih pening mak nom.
Seriously, practical ni banyaaaaaaaak bagi keinsafan ya be daa be doo kat aku. By looking to those patient, yang sakit, seriously aku pun sedih. Banyak juga aku belajar daripada patient2 yang datang. Antaranya, kita takkan pernah tahu, bila masanya kita akan jatuh sakit. Jadi, sebelum sampai waktu sakit itu, apa yang kita buat untuk diri kita? Hargai? Jaga diri? Rokok? Makanan? 
It is seriously sad, lagi-lagi stroke patient. Which kadang2 kena bergantung pada ahli keluarga untuk bergerak. Sedangkan dahulunya, sihat kuat belaka. Bila tengok ada yang lumpuh separuh badan, suruh dia angkat tangan, dia boleh angkat. Tapi bila tanya, rasa tak pergerakan tu, dia kata TAK RASA APA2. 
People might say, "benda dah nak jadi, nak buat macam mana". Meh sini aku lempang sikit. Do you ever heard, "Prevention is better than cure"....? Macam merokok, lagi-lagi yang tegar. Banyak kandungan tar dalam darah, boleh mengurangkan deria rasa terutamanya antara panas dan sejuk. Lepas tu boleh menyebabkan sudden stroke dan juga sudden heartattack sebab salur darah tersumbat/makin mengecil sebab disaluti oleh tar & kurang oxygen yang ada dalam darah. Komposisi oxygen dah diganti dengan tar-tar rokok. TAK TAKUT KE WEH? TAK TAKUT KE HAAAAAHHH?! Eh emo kus kus pulak aku. Hehe.
DAH. KENAPA. AKU. JADI. DUTA. CEGAH. MAKSIAT. MEROKOK. TAK. BERBAYAR. NI.

6 minggu bersama Clinical Instructor ( CI ), Pn Ruhaya dan juga 4 anak belaan orang, Najwan, K. Fiqah, Ainul and Laila.

Through these weeks, lots of thing I learned. Perasaan dia macam,

1 semester belajar = 6 minggu practical. 

Cenggituuu sampai tahapnyee. Shoo shad.

Disebabkan Kajang noob  ni memang stended kurang patient, jadinya, tayah lah expect yang kami2 ni gila prowww nak bagi treatment. Setakat yang basic, kami tahulah. Banyak pengalaman lagi kami kena cari gali. Eh. Mungkin dalam next posting.

#BestMoment

Best moment when, patient tu terharuuu dan ucap sangat2 berterima kasih bila aku bagi treatment. Kat muka2 mereka, sangat mengharap yang mereka sihat seperti sedia kala. *ter - OUCH*

#SeramMoment

Seram moment was when, first time treat patient kanak2 under fracture case. So bila buat assessment, aku memang FAAIIILLLL sikit *sikit je la ok* bab2 nak tackle kanak2. Thru assessment, aku suruh dia duduk, and bagi arahan sikit untuk bergerak. Pastu tetiba dia menangis. Atotototooo. Dia menangis, aku dah jadi super menggelabah. Otomatik, aku terus senyap and mintak tolong Najwan assess budak tu. Cuak punya pasal.

...dan aku juga mengorbankan 2 hari practical atas urusan Hempipi. Need to replace those 2 days sooner. Isk.

...dan aku akan rindukan, makanan harianku iaitu SIPUT SEDUT MASAK LEMAK CILI PADI. Tak tipuu, almost everyday for 6 weeks, tu je lauk aku weh. Habislah aku di hari tua nanti. *pangkah calendar*

...dan aku akan rindukan nak speed kat highway pagi2 (memang matilah kalau kena saman), control sopan santun depan kamera AES, dan langgar kereta orang ( cina nasib baik hensem ) time nak bayar tol.

...dan aku akan rindukan gelak tawa dengan staff2 physio, ppk, Puan Ruhaya, budak2 Mahsa dan lagi 4 anak belaan orang tuuu. hehe.

Kecelaruan perasaan. SIAPA YANG OVER EKSAITED NIHHH. Haha.
Jejaka-muka-stok-terbiar. From Mahsa.
With Kak Siti & Kak Lyn. 
(Masih memikirkan apa yang Ainul cuba lakukan. Sangkut dagu di bahu Kak Siti, adakah dapat menjadikan Ainul lebih tinggi? Muahahaha. Gurau Ainul ! ) 
Watak kena troll : Ainul. (first line, first dari kiri)

...dan ceritaku di Kajang pun habis dan aku pun masih tak faham kenapa title post ni aku letak, " Praktikal di Kajang Bukan Cerita Seram" lol.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads