Rabu, 16 Januari 2013

12 di tanjung sepat - Google Blog Search

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


Datuk Sosilawati Masih Hidup - Tertuduh

Posted: 15 Jan 2013 04:25 PM PST



SHAH ALAM – Tertuduh keempat, R. Kathavarayan memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa dia melihat seorang wanita yang didakwa sebagai Datuk Sosilawati Lawiya di sebuah restoran di Tanjung Sepat, Banting lapan hari selepas jutawan kosmetik terbabit dikatakan mati dibunuh.

Kathavarayan, 32, berkata, dia hanya mengetahui wanita itu merupakan Sosilawati selepas diberitahu oleh bekas majikannya, N. Pathmanabhan, 43, ketika mereka dalam perjalanan pulang selepas berjumpa dengan rakan-rakan bekas peguam itu di sebuah restoran pada petang, 7 September 2010.

Bagaimanapun, kata tertuduh itu, pada masa tersebut wanita terbabit berambut pendek dan berbeza dengan Sosilawati yang dilihat pada kali terakhir datang ke Ladang Gadong pada 30 Ogos 2010 yang berambut panjang.

Terdahulu, Kathavarayan yang disoal peguam yang dilantik mahkamah Hasshahari Johari Mawi berkata, pada hari kejadian dia diminta Pathmanabhan membawanya ke sebuah restoran di Tanjung Sepat.

"Saya diarah tunggu di dalam kereta dan Pathmanabhan kemudian makan dan bersembang dengan rakan-rakannya dengan agak lama," katanya dalam bahasa Tamil yang diterjemah oleh jurubahasa mahkamah.

Dakwa Kathavarayan atau nama panggilan Ravi, semasa berada di dalam kereta dia tidak dapat melihat dengan jelas rakan-rakan Pathmanabhan kerana berada dalam jarak kira-kira 12 meter hingga 13 meter sehingga ada antara lima dan enam orang termasuk seorang wanita pergi ke kenderaan masing-masing.

"Dalam perjalanan pulang saya tanya Pathmanabhan siapa wanita di restoran, dia cakap itulah perempuan yang datang ke ladang tempoh hari.

"Saya tanya dia nampak lain, rambut pendek tetapi Pathmanabhan cakap itu merupakan perempuan yang sama (Sosilawati)," katanya.

Wanita itu jelas Kathavarayan menaiki kenderaan seperti jip bersama seorang lelaki yang berkemeja lengan panjang namun tertuduh mendakwa tidak pernah melihat lelaki tersebut.

Kathavarayan juga memberitahu, itu merupakan kali terakhir dia melihat wanita berkenaan.

Kathavarayan kemudian diberi sekeping gambar Sosilawati untuk pengecaman dan bekas pekerja ladang itu mengaku itu merupakan wanita yang dilihatnya di restoran cuma berbeza kerana berambut pendek dan berpakaian perempuan.

Kathavarayan bersama Pathmanabhan selaku tertuduh pertama manakala Thilaiyalagan, 21, R. Matan, 22, masing-masing tertuduh kedua dan ketiga kini pada peringkat pembelaan.

Mereka kini membela diri atas tuduhan membunuh Sosilawati, 47; pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38; peguam, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di Ladang Gadong di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat di Banting antara pukul 8.30 malam dan pukul 9.45 malam, 30 Ogos 2010.

Sementara itu, pada awal keterangan, Kathavarayan berkata, dia ada terdengar Pathmanabhan mengarahkan Thilaiyalagan supaya membunuh pemandu Sosilawati iaitu Kamarudin atas arahan wanita itu sendiri.

Dakwa tertuduh, perbualan itu didengar di luar bilik karaoke di belakang ladang selepas Pathmanabhan selesai berbincang dengan Sosilawati di dalam bilik tersebut.

Ketika keluar dari bilik berkenaan, muka Sosilawati kelihatan muram manakala Pathmanabhan dalam keadaan tergesa-gesa menuju ke keretanya.

Keesokan harinya, pada petang 31 Ogos 2010, Kathavarayan berkata, semasa pulang dari pekan Banting, dia ada ternampak Thilaiyalagan dan Matan sedang membakar orang-orang yang dibunuh di satu lokasi pembakaran di belakang ladang.

"Apa yang dimaksudkan dengan orang-orang?," tanya peguam sebelum Kathavarayan menjelaskan; "Seorang pemandu, seorang peguam Melayu dan juga seorang yang saya tidak kenal, saya tidak lihat muka."

(Sumber Dari KOSMO! 16/01/2013)

D e n a i C i n t a : Tertuduh Keempat Dakwa Nampak Sosilawati <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2013 05:04 AM PST

SHAH ALAM, 15 Jan : Perbicaraan kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini dikejutkan dengan kenyataan tertuduh keempat, yang mendakwa melihat jutawan kosmetik itu di sebuah restoran di Tanjung Sepat, Banting lapan hari selepas kejadian bunuh dikatakan berlaku.

R. Kathavarayan, 32, berkata dia ternampak Sosilawati ketika menghantar majikannya, N. Pathmanabhan ke restoran itu untuk bertemu rakannya pada 7 Sept 2010. "Selepas turun dari kereta, Pathmanabhan menyuruh saya tunggu dalam kereta kemudian dia pergi sembang dengan rakan-rakannya di restoran itu. Selepas bersembang dalam tempoh agak lama, kesemua mereka kemudian dilihat berjalan ke kereta masing-masing.
"Semasa dalam perjalanan pulang ke ladang, saya tanya Pathmanabhan siapa perempuan yang ada di restoran itu, dan dia kata itu perempuan yang datang ke ladang tempoh hari. Saya tanya perempuan itu nampak lain kerana rambut pendek dan Pathmanabhan kata itu adalah perempuan yang sama," katanya pada pemeriksaan utama oleh peguamnya, Hasshahari Johari Mawi.
Kathavarayan diperintah membela diri bersama Pathmanabhan, 43, T. Thilaiyalagan, 21, dan R.Matan, 22, atas pertuduhan membunuh Sosilawati, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.
Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Ladang Gadong di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting antara 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30 Ogos 2010. Keempat-empat tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.
Dalam keterangannya sebelum ini, Kathavarayan menyatakan bahawa Pathmanabhan bersama sembilan individu termasuk Sosilawati, Kamaruddin, Ahmad Kamil dan Noorhisham datang ke ladang kira-kira 7 petang, 30 Ogos 2010, dengan menaiki tiga kereta.
"Dari lokasi awak (menunggu Pathmanabhan) adakah pandangan awak jelas atau tidak terhadap perempuan itu," soal Hasshahari.
"Semasa saya duduk dalam kereta, memang tidak nampak, saya nampak semasa dia (perempuan) pergi ke kereta," jawab tertuduh.
"Berapa ramai yang berjumpa dengan Pathmanabhan di restoran itu," soal Hasshahari.
"Dalam restoran saya kurang pasti, tetapi semasa mereka ke kereta masing-masing, ada kira-kira lima ke enam orang," jawab Kathavarayan.
"Perempuan itu naik kereta apa, dan siapa bersama dia pergi ke kereta," soal Hasshahari.
Kathavarayan kemudian dirujuk gambar Sosilawati dan ketika ditanya sama ada penampilan wanita yang didakwa dilihat di restoran serupa seperti dalam gambar itu, dan tertuduh menjawab : "Rambut tidak seperti dalam gambar, rambut pendek. Saya tidak pasti sama ada rambut diwarnakan atau tidak, dan pakaian seperti pakaian wanita biasa."
Ketika ditanya penampilan lelaki yang menemani wanita dikatakan Sosilawati itu, Kathavarayan menjawab lelaki itu memakai kemeja lengan panjang, dan ketika ditanya sama ada dia pernah melihat lelaki berkenaan, tertuduh keempat menjawab tidak pernah.
Terdahulu, Kathavarayan turut memberi kenyataan mengejutkan ketika diminta menjelaskan berkaitan perbincangan antara Pathmanabhan dan Sosilawati di luar sebuah bilik di bahagian belakang ladang pada 30 Ogos 2010.
"Adakah awak dapat dengar perbincangan mereka dengan jelas," soal Hasshahari dan tertuduh menjawab "sedikit-sedikit".
"Apa awak dengar," soal Hasshahari dan Kathavarayan menjawab: "Pathmanabhan arah Thilaiyalagan untuk bunuh pemandu (Kamaruddin) dan dia kata Sosilawati yang suruh berbuat demikian... saya tidak diberitahu sebabnya."
"Bagaimana keadaan perbincangan itu berlangsung," soal Hasshahari.
"Ketika perbincangan di luar bilik, Pathmanabhan seperti biasa, dan dan ketika perbincangan di luar bilik, saya tidak pasti tetapi bila kedua-dua mereka (Pathmanabhan dan Sosilawati) keluar bilik, saya nampak Sosilawati dalam keadaan muram dan Pathmanabhan dalam keadaan tergesa-gesa pergi ke kereta untuk ambil barang," jawab Kathavarayan.
Kepada soalan lain, tertuduh keempat itu berkata selepas pulang dari Pekan Banting pada sebelah petang 31 Ogos 2010, dia melihat Thilaiyalagan dan Matan sedang membakar orang yang dibunuh di bahagian belakang ladang.
"Apa maksud dengan orang-orang (yang dibunuh) itu," soal Hasshahari.
"Orang-orang yang dimaksudkan saya ialah pemandu, peguam Melayu dan seorang lagi saya tidak kenal kerana saya tidak lihat mukanya," jawab Kathavarayan.
Tertuduh keempat juga berkata ketika disoal siasat pihak polis, dia telah dirujuk dengan tujuh keping gambar iaitu empat gambar individu yang datang ke ladang (Sosilawati, Kamaruddin, Ahmad Kamil dan Noorhisham) serta tiga gambar individu lain. Kathavarayan berkata ketika disoal polis sama ada dia mengenali empat individu yang datang ke ladang, dia menjawab tidak mengenali mereka tetapi mengenali tiga individu lain itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads