Sabtu, 13 Julai 2013

12 di kajang - Google Blog Search

12 di kajang - Google Blog Search


Tombong Kelapa: Bazar Ramadhan <b>Kajang Di</b> Tutup - Maryam Sarah

Posted: 10 Jul 2013 08:29 AM PDT


1.Penduduk dan peniaga di kawasan majoriti melayu, Kajang, Selangor yang telah mengundi pembangkang telah tidak dibenarkan meniaga diBazar Ramadhan Reko Sentral Kajang,Selangor ditutup dan tidak dibenarkan meniaga disitu. Slogan yang orang melayu Selangor selalu laungkan iaitu:
"Ini kalilah!"
"kita Tukar!"
"kita Ubah!"
telah bertukar sebaliknya diluar jangkaan mereka. Penduduk Selangor yang sering memberitahu kepada umum bahawa "kita harus bagi peluang kepada pembangkang memerintah selama 5 tahun dahulu. nanti jika tidak suka, kita ubah kembali, 5 tahun tidak lama pun" itulah kata-kata orang Melayu Selangor sewaktu kempen PRU13 yang lepas.

2.Seorang makcik peniaga Melayu telah jatuh pengsan dikawasan Reko Sentral Kajang ekoran kerana melihat banner penguguman oleh MPKJ bahawa dia sebagai pengundi yang memilih pembangkang di Kajang, Selangor telah tidak dibenarkan lagi berniaga di Kajang, Selangor.

3.Exco DAP meminta kepada semua peniaga dan penduduk Kajang, Selangor supaya tidak membuat sebarang demonstrasi bagi penutupan ini kerana, ini adalah hak dalam bidang kuasa mereka.

4.Keputusan ini dibuat atas arahan empat Exco Selangor iaitu:
-DAP:Teng Chang Kim(Sg Pinang)
-DAP:Fan Yong Hian Wah(Sri Kembangan)
-DAP:Hannah Yeoh(Subang Jaya)
-PKR:Elizabeth Wong(Bukit Lanjan)

5.Pengundi Melayu yang mengundi DAP dan PKR dikawasan Sg Pinang, Sri Kembangan, Subang Jaya dan Bukit Lanjan antara pengundi yang menyumbang dalam kes penutupan bazar Ramadhan Kajang, Selangor ini.

6.Penutupan bazar Ramadhan Kajang ini telah kedengaran bahawa ianya akan kekal ditutup sehingga 5 tahun akan datang. Kes penutupan bazar Ramadhan Kajang ini sebenarnya adalah rentetan dari isu penutupan peniaga cina di Jonker Walk, Melaka. Dimana Tony Pua adalah titik permulaan yang mencadangkan bahawa Bazar Ramadhan di Selangor harus ditutup ekoran keputusan KM Idris Haron, Melaka.

7.Khalid Ibrahim selaku MB Selangor tidak dapat membantu peniaga dan penduduk melayu di kawasan Kajang, Selangor ekoran kerana jumlah kerusi dun PKR di Selangor adalah paling sedikit sekali antara berbanding dua rakan parti yang lain. Dalam hal ini MB Selangor Khalid Ibrahim terpaksa akur dan berdiam diri dengan penutupan bazar ramadhan Kajang, kerana sewaktu pemilihan Exco Selangor, DAP lah yang telah memberi muka dan budi bicara kepada PKR untuk memberi peluang kepada Khalid Ibrahim untuk menjadi MB di Selangor.

8.Sudah kedengaran dari pelbagai pihak menggesa PAS untuk berbincang dan menggunakan budi bicara terhadap DAP dalam isu penutupan Bazar Ramadhan Kajang ini kerana PAS adalah parti yang mempunyai kerusi DUN di Selangor yang sama banyak jumlahnya dengan kerusi DUN DAP iaitu:
-PAS: 15 kerusi Dun
-DAP: 15 kerusi Dun

9.Dalam masa yang sama Khalid Ibrahim telah mengeluarkan kenyataan rasmi di media bahawa dia selaku Menteri Besar berpendirian bahawa pusat hiburan di Selangor tetap beroperasi seperti biasa. MB Khalid Ibrahim juga telah meluluskan Projek Selangor Ladang ?!@#$@# Mega terbesar di Asia bernilai RM100 juta dibawah arahan Teressa Kok yang mahu projek ladang ini dibuat dikawasan majoriti orang melayu, Selangor.

10.Di Pulau Pinang, Uptown Bandar Perda tempat perniagaan Melayu Penang telah ditutup juga dan dirampas khemah serta stall yang ada. DAP berkata ini adalah salah satu strategi perubahan negeri Penang. Bazar Ramadhan Kajang, Selangor sudah dibuat perubahan iaitu dengan pentupan dan Negeri Kelantan milik PAS diminta bersedia, kerana kedengaran DAP mahu membuat beberapa pindaan dan perubahan dengan penutupan di peniaga kawasan Melayu Kelantan. Tujuaan pindaan dan perubahan yang dilakukan kepada peniaga Melayu di Penang, Selangor dan akan datang Kelantan bertujuan untuk memajukan negeri dengan strategi yang berlainan dari BN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads