Sabtu, 8 Mac 2014

12 di salak tinggi - Google Blog Search

12 di salak tinggi - Google Blog Search


Batu Asas Tembok Besar Cina Sudah DiSimen <b>Di Salak Tinggi</b> <b>...</b>

Posted: 04 Mar 2014 09:35 AM PST


Disebalik usaha2 kerajaan yang kononnya mahu memperbaiki hubungan antara kaum di negara ini, waktu sama kerajaan juga merancang mewujudkan tembok yang lebih besar dan lebih panjang yang bakal memisahkan proses integrasi antara kaum.

University Xiamen China akan memulakan kerja pembinaan cawangan kampusnya di Salak Tinggi secepat mungkin dan bakal siap dan dibuka pada September 2015.

Najib dilaporkan berkata, bagi peringkat pertama, kampus cawangan itu dijangka menerima 10,000 penuntut dengan satu per tiga daripadanya adalah warganegara Malaysia, satu per tiga lagi warganegara China dan bakinya dari negara anggota Asean dan di luar Asean.


Kampus itu akan dibina di kawasan seluas 60.72 hektar di Salak Tinggi dan bakal menempatkan lima fakulti iaitu kejuruteraan bilogi elektrik dan kejuruteraan kimia, pusat kajian perubatan, teknologi maklumat dan komunikasi, perniagaan dan ekonomi, bahasa dan kesusasteraan China.
- Utusan 3/3.

Billionaire Robert Kuok menderma RM100 juta bagi tujuan pembinaannya. Kos pembinaannya menurut laporan INI bakal ditanggung sepenuhnya oleh China Development Bank.


The Xiamen University Malaysia Campus is to be fully funded by the China Development Bank (国家开发银行), one of the three main policy banks under the direct control of the State Council.   The China Development Bank (CDB) is the most important of China's infrastructure and industrial policy institutions.

Dan kampus Xiamen itu juga bakal menjadi kampus cawangan sebuah universiti yang terbesar di dunia.

If these plans come to pass, Xiamen would have the largest branch campus in the world. It would be substantially bigger than any of the existing branch campuses in Malaysia, and by itself would represent about a 50-percent increase in the total number of students enrolled in international branch campuses in the country. ( KLiK )

Amacam ...... hebat tak Malaysia ? Kalau Universiti dari negara lain boleh adakan kampus cawangan kenapa tidak University dari negara China .... kan ?

Satu pertiga penuntut adalah dari negara kita .... dan saya pasti ia terbuka kepada semua kaum. Cuma satu jer saya nak tanya ........ apakah kefasihan dalam bahasa cina menjadi syarat utama ?

Dan apakah sijil UEC akan diiktiraf sebagai syarat kemasukan ?

SUDAH PASTI !

So ..... apa nak jadi dengan integrasi antara kaum kita kalau kanak2 bangsa cina dari tadika lagi, terus ke sekolah rendah, kemudian ke sekolah menengah dan seterusnya ke Universiti..... semuanya CINA, CINA DAN CINA ..... kemudian kerja di syarikat yang majoriti pekerjanya juga CINA, tinggal di kawasan perumahan CINA, ke kedai CINA, hiburan dan informasi semuanya dari media CINA, berurusan dengan kerajaan pun disediakan kakitangan yang mahir bercakap CINA ....

hmmmm ... MPPN takder nak komen ker ?

Itu baru satu kampus.... tidak mustahil Xiamen akan buka cawangan lain, begitu juga Universiti2 lain dari negara China mungkin saja berminat nak buka cawangan kampus di Penang ke, Ipoh ke, Johor baru ke ....

Bukan nak menghalang pembangunan pendidikan cina tapi kerajaan tidak ada apa2 langkah ker untuk memastikan senario keCINAan di atas tidak berlaku ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads