Isnin, 29 Ogos 2011

di negeri selangor - Google Blog Search

di negeri selangor - Google Blog Search


DEMO GABUNGAN CEGAH MURTAD <b>DI</b> MASJID <b>NEGERI SELANGOR</b> | Pribumi <b>...</b>

Posted: 12 Aug 2011 03:45 AM PDT


Demonstrasi aman telah diadakan di Masjid Negeri Selangor, Shah Alam sejurus selapas solat Jumaat.
Demonstrasi bertujuan menyokong tindakan JAIS dalam melaksanakan tanggungjawab mereka mempertahan Agama Islam seperti yang temaktub dalam perlembagaan Negeri dan Negara yang menghalang penyebaran agama selain Islam kepada pengganut agama Islam.

Parti politik diminta tidak campurtangan dalam usaha JAIS melaksanakan tanggungjawab mereka seperti yang termaktub didalam Enakmen Jenayah Syariah.
Demonstrasi ini bukan bertujuan untuk memusuhi agama lain dalam negara ini tetapi mengingatkan mereka supaya patuh kepada undang-undang dan Perlembagaan Negara.
Turut dibidas segelintir orang melayu/islam yang menjadi agen mengajak orang Melayu/Islam lain murtad seperti mereka.

KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS <b>NEGERI SELANGOR</b>

Posted: 08 Aug 2011 03:41 PM PDT

PENGURUSAN ZAKAT PERLU LEBIH EFFISIEN

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) bersetuju dan menyokong tindakan PAS Pusat untuk bertemu dengan pihak JAIS dan pihak Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) untuk meredakan polemik isu serbuan pihak JAIS ke atas sebuah gereja di Damansara Utama berdasarkan laporan ada usaha pihak-pihak tertentu yang cuba untuk memurtadkan orang Islam.

Inisiatif yang di ambil PAS Pusat ini diharapkan akan dapat menjernihkan suasana tidak tenteram dan sangka buruk masyarakat terhadap pihak JAIS yang cuba untuk menjalankan tanggungjawab mereka berdasarkan laporan yang diterima ataupun pihak gereja yang hanya bertujuan menjalankan aktiviti kebajikan mereka. Semua pihak yang terlibat perlu di beri peluang untuk membela diri mereka sendiri setelah Dato' Hasan Mohamed Ali, EXCO Negeri Selangor, sendiri telah memperjelaskan tindakan dan kenyataan beliau terhadap operasi JAIS tersebut kepada Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Selain itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga bersetuju dengan pandangan Dr. Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA) supaya pihak yang bertanggungjawab terhadap Agama Islam  dalam negara ini perlu mengambil tindakan pro aktif untuk menjaga kebajikan ummat Islam di dalam Negara Malaysia ini dengan mengurus tadbir dan mengagihkan wang Zakat kepada asnaf-asnaf yang layak secara telus tanpa banyak birokrasi pentadbiran.

Wang Zakat yang dikutip setiap tahun meningkat tetapi dalam masa yang sama orang-orang Islam masih lagi dihimpit kesusahan dan kesempitan hidup. Bilakah lagi Negara Malaysia yang telah 54 mencapai kemerdekaan dan mengaku sebagai sebuah Negara Islam ini boleh mencapai sepertimana zaman Khalifah Umar Abdul Aziz yang telah mengagihkan duit Zakat secara selayaknya sehingga tiada lagi orang yang layak untuk menerima Zakat pada zaman beliau memerintah. Itulah keberkatan pemerintahan berteraskan Islam yang syumul.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga merasa terpanggil untuk meminta supaya pihak yang mempunyai 'autoriti' tentang zakat di nageri Selangor supaya tidak terlalu bangga dengan kutipan yang meningkat setiap tahun tetapi dalam masa yang sama terdapat keluhan asnaf-asnaf yang mengeluh kerana dinafikan hak zakat mereka. Wang zakat adalah amanah yang perlu diurus dengan sebaik mungkin dan sampai kepada penerima yang berhak.

Dewan Pemuda Pas Negeri Selangor berharap supaya pihak MAIS dan Lembaga Zakat Selangor perlu mendepani dan menunjukkan teladan kepada negeri-negeri lain untuk mencontohi kebijaksanaan pengurusan zakat semasa pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz sebagai sebuah negeri yang maju dan mampan. Sepatutnya pengurusan zakat di Selangor telah dapat membangunkan ekonomi dan taraf hidup masyarakat Islam di Nageri Selangor kerana kutipan tahunan yang cukup memberangsangkan.

Papan tanda billboard berkenaan zakat boleh bertukar setiap 6 bulan, penyewaan dewan kuliah untuk pengurusan zakat di premis-premis yang di sewa bukan di dewan kuliah masjid-masjid, pusat hemodialisis pun di premis yang di sewa bukan di premis masjid serta ahli jawatankuasa mesyuarat MAIS di bayar elaun untuk menghadiri mesyuarat menunjukkan kemampuan pengurusan kewangan MAIS dan Lembaga Zakat Selangor.

Oleh itu Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor berharap tidak ada lagi pemberitaan di dalam media cetak dan elektronik yang mengatakan bahawa ada ibu tunggal yang dinafikan hak mereka untuk mendapatkan zakat, ada saudara baru yang langsung tidak diberikan zakat, ada pelajar-pelajar anak Selangor yang ingin melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi terpaksa memendam hasrat kerana tiada sumber kewangan untuk menampung kos pengajian mereka, ada mangsa hutang orang Islam yang dibunuh secara kejam kerana tidak mampu melunaskan hutang dan ada orang Islam di negeri Selangor yang masih lagi tinggal di dalam kehidupan yang penuh dengan kedaifan dan kesusahan.

USTAZ HASBULLAH MOHD RIDZWAN
KETUA PEMUDA
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

08 Ogos 2011

KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS <b>NEGERI SELANGOR</b>

Posted: 02 Aug 2011 04:13 AM PDT

PEMUDA PAS SELANGOR UCAP TAHNIAH

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor yang telah meneruskan secara berperingkat agenda memberikan kemudahan akses internet percuma kepada rakyat negeri Selangor. Projek Wireless City Selangor yang dilancarkan pada 10 April yang lalu di Medan Selera Prima 2, Seksyen 2, Shah Alam telah mula memasuki kawasan persekitaran seperti di Seksyen 3, Seksyen 9, Kompleks PKNS dan Dataran Shah Alam di Shah Alam dan beberapa kawasan di luar bandar seperti di Medan Selera Bandar Utama, Batang Kali dan Restoran Fazlina Maju di Kuala Kubu Baru.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor percaya kewujudan Wireless City Selangor akan dapat melahirkan golongan rakyat yang berilmu dan bermaklumat menepati Agenda Kerajaan Negeri yang berhasrat melahirkan generasi modal Insan yang terbaik dan berkualiti yang akan membina masyarakat madani yang cemerlang di negeri Selangor.

Selain itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengharapkan agenda Wireless City Selangor ini dapat diperbanyakkan lagi kewujudannya di kawasan-kawasan luar bandar lagi supaya mereka dapat mendapatkan maklumat-maklumat terkini tentang pelbagai isu, perbahasan dan lain-lain perkara yang boleh di akses melalui internet. Semoga Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor akan terus komited memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat negeri Selangor.

USTAZ HASBULLAH MOHD RIDZWAN
KETUA PEMUDA
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

02 Ogos 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads