Ahad, 9 September 2012

12 di padang jawa - Google Blog Search

12 di padang jawa - Google Blog Search


Khalid Samad: Banjir <b>di Padang Jawa</b> Klang

Posted: 27 Aug 2012 07:51 PM PDT

Kami sekeluarga kembali ke rumah selepas makan tengah hari di rumah bapa saudara saya, Dato Zaidan pada petang hari raya kedua. Tiba di rumah jam sudah pukul 3 lebih. Bergegas menunaikan solat dan saya pun mengambil peluang untuk berehat seketika. Tiba-tiba pada jam 5 petang saya menerima sms dari ketua kampung Padang Jawa Klang. Beliau mengucapkan Selamat Hari Raya dan memaklumkan bahawa "Kawasan Sungai Rasa, Taman Keris dan Karupiah banjir kilat serius".

Setelah meminta PA saya yang sedang bercuti di Perak untuk menghubungi bilik gerakan MBSA, saya pun bertolak ke Padang Jawa. Saya difahamkan bahawa MBSA telahpun sedia maklum tetapi banjir berlaku di banyak tempat. Pada masa yang sama kakitangan hanya ada 10 orang. Yang lain bercuti. Saya berhubung dengan bilik gerakan dan diberitahu hanya 2 orang sahaja yang berada di kawasan Padang Jawa Klang.

Saya singgah di Taman Keris dan melihat bagaimana paras air telahpun melimpahi tebing Sungai. Beberapa rumah dimasuki air dan penduduk sibuk menimba air. Mereka menegur saya, sempat mengucapkan Selamat Hari Raya lagi sambil berusaha membersihkan kawasan rumah mereka. Ada yang memberitahu bahawa ada ular yang telah hampir masuk ke rumah mereka apabila mula banjir!



Seterusnya saya telah ke Taman Karupiah dan di situ hampir semua rumah dimasuki air. Penduduk sibuk menimba air keluar rumah. Ada yang mengadu peti ais rosak, permaidani rosak dan barang makanan pun turut rosak kerana ditenggelami air banjir. Setelah melihat keadaan di beberapa lorong, saya bersama seorang penduduk pergi ke sebuah restoran dan membeli makanan untuk mangsa banjir. Ada yang tidak sempat untuk memasak makan malam. Sambil menunggu makanan disediakan, saya ke Masjid Padang Jawa untuk solat Maghrib. Di Masjid saya bertemu dengan beberapa orang yang sedang mencuci kawasan anjung Masjid yang telah juga ditenggelami air!

Sekembali saya ke restoran saya bertemu dengan Ketua Kampung dan pegawai ADUN Batu Tiga. YB Rodziah sendiri berada di Temerloh, balik kampung, maklumlah baru hari raya kedua. Mereka memaklumkan bahawa Taman Manimaran dan Kg. Air kuning juga memerlukan bantuan makanan. Saya terus memesannya dari pihak restoran dan akhirnya 110 nasi bungkus berlaukkan ayam dan sayur untuk mangsa banjir telah dapat disediakan.

Seterusnya saya ke Kampung Air Kuning dan di situ juga hampir semua rumah dimasuki air. Pihak MBSA menyediakan khemah dan menguruskan lagi makanan tambahan untuk mereka dan juga untuk penduduk di Taman Manimaran yang diuruskan oleh pegawai YB Rodziah. Jam 12 saya pun sudah agak keletihan dan oleh kerana mereka tiba lewat sedikit berbanding saya, maka mereka menyatakan bahawa mereka akan uruskan selebihnya tanpa saya.

Sebenarnya pihak kerajaan Negeri telahpun meluluskan bajet sebanyak RM 20 Juta untuk mengatasi masalah banjir di Sungai Rasau. Ini termasuklah pemasangan kunci air dan pembinaan rumah pam serta pembinaan kolam takungan baru. Saya difahamkan dahulu kolam takungan semula jadi terletak di kawasan di belakang I-City tetapi malangnya ianya telah dibangunkan dan ini di antara sebab berlakunya banjir. Malangnya, projek RM20 Juta yang telah diluluskan belum lagi dijalankan sepenuhnya.

Saya akan mendesak JPS untuk menyegerakan projek ini. Pada masa yang sama saya akan juga berusaha untuk mendapatkan sedikit pampasan untuk penduduk yang terlibat, insyaAllah.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Restoren Putera Ayu @ <b>Padang Jawa</b> « WaRnA & CoRaK <b>...</b>

Posted: 23 Jul 2012 06:39 AM PDT

Semalam hari yg sebuk gara-gara menghantar anak-anak kembali ke daerah ilmu. Sampai di Kuala Klawang sewaktu jam hampir ke angka 6 petang. Lega..sempat juga bujang ni masuk sebelum gate di tutup. Along masih ada pelepasan sehingga jam 10 malam jadi merasalah berbuka bersama. Kesihan angah….ralat juga tak dapat makan di luar dalam kesempurnaan sekeluarga.

Terlintas mahu berbuka di Putera Ayu, Padang Jawa. Desakan dari tahun lepas saat nonton Jalan-Jalan Cari Makan di TV3. Kecur liur melihat menu terhidang di kaca tv. Peluang diajak kanda utk mencuba semalam tidak saya tolak.

Suasana saya bagi rate A. Parking selesa, kerusi empuk, set makan luxury, toilet  bersih, surau selesa walau sempit sikit…harga eerrmm…boleh tahan mahal. Oleh kerana bujang Shafiq tak ikut serta ..kami ambil ala carte saja. Siakap 3 rasa, Kailan Ikan masin, Sotong goreng tepung, Tom Yam campur dan telur dadar. Nampak sedap.

Azan berkumandang, baca doa berbuka, makan kurma, sedut air sikit dan mula cedok nasi dan ambil lauk. Tom yam masin….kurang rasa tomyam dan masam nya ntah ke mana. Ikan siakap tiada rasa yg 3 seperti diminta. Telur dadar ..ok . Sotong goreng tepung je yg sedap agaknya. Anak2 dh mula mengomel. Saya yg suka makan pun hanya mampu habiskan nasi separuh dan itu pun dgn payah. Kurang rasa….mungkin sebab tukang masak berpuasa agaknya. Saya tidak berkira utk membayar untuk sesuatu yg sedap tetapi semalam…membayar jumlah RM97 di kaunter dengan perasaan sedikit sesal.

Kanda mahu komplen. Untuk penambah baikkan katanya. Saya iyakan tetapi entah mengapa…tiba-tiba seolah hilang semangat dan mampu hanya kata.

"Tak payah datang lagilah…entahlah..mungkin tak kena dengan tekak kita sekeluarga agaknya. Indah khabar dari rupa..sungguh!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads