Khamis, 14 Mac 2013

12 di rawang - Google Blog Search

12 di rawang - Google Blog Search


Ocean&#39;s 13: Isu banjir <b>di Rawang</b> - Exco &#39;Hutan Simpan Selangor <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 09:00 PM PST


Kejadian banjir lumpur di Jalan Sepakat, Kampung Melayu Tambahan dekat Batu 16 sudah dijangkakan akan berlaku oleh penduduk memandangkan tanda-tandanya sudah kelihatan sebelum ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Templer, Datuk Seri Subahan Kamal berkata, pihaknya sudah mengawasi kawasan itu sejak lebih dua minggu lalu dan apa yang dirisaukan penduduk akhirnya telah pun berlaku.

"Sepanjang tempoh itu, kami sudah membuat tiga aduan bertulis kepada Majlis Perbandaran Selayang (MPS), namun tiada tindakan susulan termasuk pemantauan dilakukan.

"Malah, dalam tempoh yang sama sudah beberapa kali banjir lumpur berskala kecil berlaku (di kampung itu)," katanya ketika ditemui semasa melawat lokasi kejadian hari ini.

Penduduk terlibat dengan bencana itu mendakwa projek pembinaan jalan pintas dari Rawang ke Serendah yang bermula sejak tiga bulan lalu sebagai punca banjir berlaku kerana lumpur dari kawasan pembinaan telah menyebabkan sungai berdekatan rumah mereka menjadi semakin cetek.

Menurut Subahan, jurutera MPS juga pernah menyatakan kepadanya akan turun padang untuk menyelesaikan masalah tersebut dalam tempoh seminggu.

"Sekiranya projek ini tidak diberhentikan segera masalah yang menimpa penduduk ini tidak akan berakhir," katanya yang turut menyampaikan bantuan kecemasan kepada mangsa yang terlibat.

Tambahnya, beliau juga telah membawa masalah tersebut ke dalam Sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

"Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Pelancongan, Elizabeth Wong berkata, projek itu diluluskan ketika Barisan Nasional (BN) memerintah.

"Tetapi, mereka kini sudah empat tahun mengambil alih kerajaan negeri dan sepatutnya menggunakan kuasa untuk memantau projek itu," katanya.

Sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads