Ahad, 11 Mei 2014

12 di sungai panjang - Google Blog Search

12 di sungai panjang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di</b> rantau <b>panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2014 07:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :- di rantau panjang - Google Blog Search

Mangsa Banjir <b>Di Rantau Panjang</b> Meningkat - MYNEWSHUB.MY <b>...</b>

Posted: 13 Jan 2014 04:44 AM PST


KOTA BHARU – Jumlah mangsa banjir di Kelantan pada petang ini bertambah kepada 1,629 orang berbanding 1,423 orang pagi tadi.

Menurut portal rasmi kerajaan negeri, kesemua mangsa membabitkan 644 buah keluarga dari Rantau Panjang itu kini ditempatkan di lapan buah pusat pemindahan sementara.

Peningkatan jumlah mangsa banjir di kawasan jajahan Pasir Mas itu berikutan limpahan air Sungai Golok di Rantau Panjang yang masih mencatatkan bacaan melepasi bahaya.

Keadaan itu juga menyebabkan kebanyakan peniaga di zon bebas cukai Rantau Panjang menutup perniagaan mereka hari ini berikutan kawasan digenangi air selain kenderaan ringan tidak boleh memasuki kawasan itu.

Paras air di Sungai Golok, Rantau Panjang pada pukul 5 petang berada pada paras 10.34 meter iaitu melepasi tahap bahaya 9 meter.

Jalan alternatif antara Rantau Panjang ke Jeli iaitu di Panglima Bayu masih lagi ditutup kepada kenderaan ringan.

Laporan itu turut mengesahkan semua pusat pemindahan banjir dalam jajahan Tanah Merah telah ditutup selepas 199 orang mangsa banjir yang ditempatkan di situ dibenarkan pulang ke rumah masing-masing pagi tadi. – BERNAMA

Anda mungkin juga meminati:

Mangsa Banjir Di Rantau Panjang Meningkathttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/FW310208_KB10_130114_BANJIR_JALAN-lpr.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/FW310208_KB10_130114_BANJIR_JALAN-lpr-150x150.jpgMyNewsHub Terkini

KOTA BHARU - Jumlah mangsa banjir di Kelantan pada petang ini bertambah kepada 1,629 orang berbanding 1,423 orang pagi tadi. Menurut portal rasmi kerajaan negeri, kesemua mangsa membabitkan 644 buah keluarga dari Rantau Panjang itu kini ditempatkan di lapan buah pusat pemindahan sementara. Peningkatan jumlah mangsa banjir di kawasan jajahan Pasir...

KOTA BHARU - Jumlah mangsa banjir di Kelantan pada petang ini bertambah kepada 1,629 orang berbanding 1,423 orang pagi tadi. Menurut portal rasmi kerajaan negeri, kesemua mangsa membabitkan 644 buah keluarga dari Rantau Panjang itu kini ditempatkan di lapan buah pusat pemindahan sementara. Peningkatan jumlah mangsa banjir di kawasan jajahan Pasir Mas itu berikutan limpahan air Sungai Golok di Rantau Panjang yang masih mencatatkan bacaan melepasi bahaya. Keadaan itu juga menyebabkan kebanyakan peniaga di zon bebas cukai Rantau Panjang menutup perniagaan mereka hari ini berikutan kawasan digenangi air selain kenderaan ringan tidak boleh memasuki kawasan itu. Paras air di Sungai Golok, Rantau Panjang pada pukul 5 petang berada pada paras 10.34 meter iaitu melepasi tahap bahaya 9 meter. Jalan alternatif antara Rantau Panjang ke Jeli iaitu di Panglima Bayu masih lagi ditutup kepada kenderaan ringan. Laporan itu turut mengesahkan semua pusat pemindahan banjir dalam jajahan Tanah Merah telah ditutup selepas 199 orang mangsa banjir yang ditempatkan di situ dibenarkan pulang ke rumah masing-masing pagi tadi. - BERNAMA

Parti Yang Menang <b>Di Sungai</b> Limau Dapat Kelebihan Jangka <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2013 02:32 AM PDT

PRK

YAN: Walaupun Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau, Isnin ini, tidak akan mengubah stuktur kerajaan negeri Barisan Nasional (BN), tetapi keputusannya memberi impak yang besar kepada BN dan PAS dalam jangka masa panjang.

Bagi penganalisis politik Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani, walau apa pun alasan dan persepsi PRK ini, kedua-dua parti tetap berusaha bersungguh-sungguh untuk menang.

BN mahu menang kerana kemenangan ini akan memberi impak besar kepada BN kerana DUN Sungai Limau adalah kubu kuat PAS dan kawasan bekas Menteri Besar dari PAS iaitu Tan Sri Azizan Abdul Razak, kata Dr Mohd Azizuddin yang juga Dekan Fakulti Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) kepada Bernama di sini.

"Kalau PAS kalah ia satu tamparan besar kepada PAS. Pemimpin PAS dan ahlinya akan lemah semangat. Ini beri kekuatan dari segi psikologi kepada BN, dan rakyat akan beri pernyataan sah yang lebih mantap lagi khususnya kepada agenda pembangunan Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah yang baharu," katanya.

Dr Mohd Azizuddin berkata walaupun kempen kedua-dua pihak dilihat kurang agresif selepas proses penamaan calon pada 23 September lepas, sebenarnya ia agresif tanpa tidak ditunjukkan kerana kedua-dua parti menyedari akan sentimen tempatan, dan kerana itu penampilan calon-calon dilihat sederhana.

"Ini kerana penduduk di DUN Sungai Limau agak konservatif dan cara hidup bersederhana. Jadi penampilan calon perlulah bersederhana. Yang saya bimbang orang luar yang berkempen cara agresif tapi tak faham pendekatan dan cara hidup di DUN Sungai Limau. Kesopanan dan tatasusila kena jaga ketika berkempen di sana," kata Dr Mohd Azizuddin.

Beliau berkata peluang kedua-dua parti pada PRK kali ini dilihat seimbang walaupun DUN Sungai Limau dikatakan kubu kuat PAS sejak 1995.

"Peluang untuk BN menang ada dan BN kena tumpukan kempen kepada pengundi muda yang berada di luar, serta pengundi Cina di pekan. Ada kecenderungan mereka kembali menyokong BN," katanya.

Untuk rekod daripada 27,222 pengundi, kedua-dua parti iaitu PAS dan B Nmempunyai anggota yang hampir sama banyak sebagai pengundi, dan pengundi atas pagar pula kira-kira 24 peratus yang akan menjadi penentu pada Isnin ini.

DUN Sungai Limau mungkin dilihat sebagai kubu kuat PAS kerana diwakili oleh Azizan sejak 1995 dan merupakan Menteri Besar Kedah bagi tempoh satu penggal iaitu dari 2008 hingga Mei lepas.

Namun fakta menunjukkan DUN Sungai Limau, sebelum pilihan raya umum 2004 dikenali sebagai DUN Sala, bukan hak milik mutlak mana-mana parti kerana wakil rakyat di kawasan itu sering silih berganti antara wakil BN dan PAS.

PAS dalam usahanya mengekalkan kerusi DUN itu telah memainkan hubungan calonnya Mohd Azam Abd Samat sebagai anak didik Azizan dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengannya, malah telah menggunakan gambar dan nama Azizan dalam kempennya.

Dalam ketaksuban mereka mempamerkan hubungan yang akrab antara Azizan dan Mohd Azam sehingga sanggup mengeluarkan risalah calon dengan menggunakan gambar calon menggantikan wajah seorang daripada dua wartawan kanan akhbar Sinar Harian yang mengunjungi Azizan pada 2011.

Calon BN Dr Ahmad Sohaimi Lazim, walaupun bekas pensyarah kanan Universiti Pendidikan Sultan Idris dilihat tidak menonjolkan diri, dan menjalankan kempen lebih kepada bersemuka yang memenuhi "selera" penduduk tempatan.

Bagi Dr Mohd Azizuddin strategi calon BN berkesan berbanding strategi PAS yang "lebih menampakkan macam mereka terdesak kerana masih gunakan Ustaz Azizan."

Mukhriz, yang juga Pengerusi BN Kedah, baru-baru ini menyatakan keyakinannya yang BN akan diterima penduduk DUN Sungai Limau kerana hanya parti itu yang mampu membawa pembangunan ke kawasan itu.

Walaupun BN kalah di DUN Sungai Limau sejak Pilihan Raya Umum 1995, rakyat perlu melihat kesungguhan BN untuk memajukan Kedah selepas kembali menerajui negeri ini pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada Mei lalu, katanya.

"Kami parti yang menunaikan janji. Selepas menang, saya dan barisan exco berusaha gigih untuk membangunkan Kedah. Ini (pembangunan) memang diperlukan dan dituntut oleh rakyat. Kami tawarkan (apa yang boleh dibuat), sekiranya boleh diterima rakyat di Sungai Limau," katanya.

Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Mahfuz Omar pula berkata tinjauan terkini parti itu menunjukkan PAS mampu mengekalkan kerusi DUN Sungai Limau dengan majoriti yang kurang, iaitu hanya 500 undi.

PRK kali ini sebenarnya bukan sahaja, pertembungan antara BN dan PAS, bukan sahaja antara Dr Sohaimi dan Mohd Azam, tetapi juga antara Mukhriz dan Mahfuz, yang baharu sahaja dilantik mengetuai parti masing-masing di peringkat negeri selepas PRU13 Mei lepas.

- BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads